Artykuły

SQUASH TIPS – płynne poruszanie się po korcie

porady zasady squash

KHAN SQUASH TIPS to cykl artykułów w których zajmiemy się analizą porad i taktyk Sakhi Khan'a - wieloletniego trenera squasha wywodzącego się ze słynnej pakistańskiej dysnastii Khanów - mistrzów i trenerów squasha. Dla początkujących graczy prezentowane w tym cyklu porady i taktyki mogą wydać się nieco trudne do wdrożenia w codziennej grze, jednak warto do nich wracać i próbować je ćwiczyć w miarę osiągania postępów.

TIP#1 Płynne poruszanie się po korcie

Squash jest jedną z najbardziej wymagających fizycznie gier na świecie. Jednak dobre przygotowanie kondycyjne to tylko część sukcesu. Aby sprostać trudom meczu i nie przegrać przez trudności ze złapaniem oddechu, należy poruszać się nie tyle szybko i dużo co właściwie. Sekret wytrzymałości na korcie tkwi w sposobie poruszania, w oszczędzaniu sił, w eliminowaniu zbędnych kroków. Wielu trenerów radzi aby poruszanie się po korcie w squashu traktować jak naukę tańca lub gimnastykę, a jak najbardziej unikać wcielania się w rolę sprintera i biegacza. Równowaga, płynność, balans i spokój to cechy charakteryzujące dobry ruch w squashu.

porady squash
Sposób poruszania się po korcie

"T" - stąd powinieneś ruszać do każdej piłki. Wroć na T jak najszybciej po każdym zagraniu.

Zasady ruchu na korcie
  • dobry ruch w squashu wynika z czytania gry przeciwnika i lotu piłki. Patrz na piłkę cały czas - czytając jej lot odpowiednio wcześnie zyskasz cenny czas na ruch we właściwym kierunku
  • eliminuj liczbę kroków stopniowo je wydłużając
  • po zagraniu jak najszybciej wracaj na T (środek kortu) - stąd masz największe szanse dojścia do trudnych piłek
  • nie wbiegaj w piłkę - postaraj się czytać jej lot, zachowaj dystans i przejdź w miejsce gdzie możesz ją prawidłowo zagrać


Błędy w poruszaniu:

  • brak miejsca na zamach i odbicie - częsty błąd popełniany przez początkujących zawodników czyli wbiegnięcie zbyt blisko piłki
  • zbyt dużo krótkich, chaotycznych kroków
  • pozostawanie w miejscu zagrania bez powrotu na T
  • bieganie, sprint, unoszenie wysoko stóp i kolan


Należy pamiętać, że nieprawidłowy ruch ma zły wpływ na oddychanie i wydolność organizmu. Krótkie kroki wymuszają płytkie oddechy, które przyspieszają zmęczenie.

 

Bonus: Ramy Ashour jumps over John White

Napisz nowy komentarz

Dodaj komentarz anonimowy lub utwórz profil

Skok do góry [g]